Constructorul băcăuan UMB face un nou pas în disputa cu Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), solicitând anularea procedurii de semnare a contractului pentru lotul 1C Sărățeni – Joseni, parte a secțiunii montane a Autostrăzii Unirii (A8). Decizia vine la scurt timp după ce aceeași companie ceruse rezilierea contractului pentru lotul 2A Ditrău – Grințieș, cel mai lung segment al autostrăzii.

Potrivit informațiilor obținute de Economedia, UMB dorește reducerea garanției de bună execuție de la 1,5% la 0,5% din valoarea contractului pentru ambele tronsoane, solicitare respinsă de CNIR.

Contract de peste 4,9 miliarde lei, pus sub semnul întrebării

În martie 2025, asocierea formată din SA&PE Construct SRL (lider), Tehnostrade SRL, Spedition UMB și Euro Asfalt a fost desemnată câștigătoare pentru lotul 1C Sărățeni – Joseni. Contractul, estimat la 4,94 miliarde lei și finanțat din fonduri europene nerambursabile (Programul Transport 2021–2027) și bugetul de stat, presupune 14 luni pentru proiectare și 40 de luni pentru execuție.

Deși câștigătoarea a fost anunțată oficial, contractul nu a fost semnat până în prezent. UMB a cerut rezilierea acestuia prin încetare amiabilă, invocând mai multe probleme: lipsa transparenței din partea CNIR, termenul considerat nerezonabil pentru semnarea contractului, neasigurarea exproprierii terenurilor, lipsa accesului pe șantier și cerințele suplimentare care nu ar fi fost prevăzute în documentația de atribuire. De asemenea, compania reclamă deficiențe în comunicarea instituțională și colaborarea contractuală cu autoritățile.

Dublă retragere de pe A8

UMB a transmis vineri și cererea de reziliere pentru lotul Ditrău – Grințieș (38 km), evaluat la 6,14 miliarde lei – unul dintre cele mai valoroase contracte de infrastructură rutieră din România. Și în acest caz, compania a cerut reducerea garanției de bună execuție la 0,5%, fără succes.

Lotul Sărățeni – Joseni: o lucrare complexă în inima Carpaților

Tronsonul de 32,4 kilometri dintre Sărățeni și Joseni, care traversează județele Mureș și Harghita, este unul dintre cele mai dificile din punct de vedere tehnic. Proiectul include 39 de poduri și pasaje, 3 tuneluri unidirecționale, 4 polate și 2 ecoducte. Aproximativ 16 kilometri din lungimea totală vor fi reprezentați de structuri complexe de infrastructură – jumătate din traseu. Cel mai lung pasaj va măsura 1.721 metri, iar cel mai înalt viaduct va atinge 45 de metri.

Blocajele semnalate de UMB pun în pericol atât demararea efectivă a lucrărilor, cât și calendarul general al construirii Autostrăzii Unirii, un proiect strategic pentru conectivitatea regiunii Moldova cu restul țării.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.